Nå som 2019 nærmer seg og 2018 snart er over, er det viktig å rette fokuset mot det som skjer etter nyttår. På den digitale fronten er det mye utvikling, og det er ikke like lett å følge med på alle trender for andre enn “digitale hoder” og markedsførere. Det er ikke deres jobb å holde dere oppdatert på dette. Det er jo derfor dere bruker oss markedsførere.

Her har vi tatt for oss noen aktuelle trender for 2019:

 

  • Talesøk
  • Chatbots
  • Mobil
  • Video

Talesøk

Det er ca 3,5 milliarder søk som gjøres i Google i verden hver dag. Ca en tredjedel av disse er talestyrt. Andelen øker og econsultancy skriver at de beregner at innen 2020 kommer halvparten av alle søk være talestyrt. De skriver også at innen 2020 kommer 30% av alle søk til å gjøres uten en skjerm.

4 trender for 2019

Utviklingen gjelder i aller høyeste grad også i Norge. Elkjøp regner med å selge en halv million av den talestyrte høyttaleren Google Home i norden før jul. Google Assistant ble lansert på norsk tidligere i år og Siri på Apple forstår også norsk.

Dette viser at talesøk er noe vi må ta hensyn til i 2019 og i fremtiden. Fra å fokusere på å være synlig i søk på nøkkelord og fraser må vi nå tenke nytt. Du kan lese mer om søkestrategi her.

Metoden vi anbefaler at du bruker er å bygge synlighet rundt emner i såkalte “topic clusters”. Det vil si at du definerer de emnene eller kategoriene som er viktige for deg, bygger en god side (pillar page) og så lager innhold rundt denne som spiller siden god.

 

 

Chatbots

Bruken av chatbots har økt betraktelig det siste året. Vi ser det særlig i bruk i kundeservice men også i markedsføring, der det har gitt gode resultater.

Det er flere grunner til å investere i en chatbot, men en av de virkelig store fordelene er at en bot raskt kan besvare ofte stilte spørsmål og løse rutinesaker. Bygges chatboten med maskinlæring og kunstig intelligens vil den utvikle seg selv til å bli bedre og bedre etterhvert som den blir brukt.

Ifølge Grand View Research så viser en undersøkelse at 45% av forbrukere foretrekker å bruke en bot når de har spørsmål til kundeservice. Estimater viser at innen 5 år vil 80% av kommunikasjonen med kunder vil være via chatbot.

I forhold til markedsføring og hvordan en bot kan brukes, så egner de seg godt til å samle inn data og kvalifisere en potensiell kunde. Ved å be om informasjon fra kunden for å avdekke et behov kan man være mye mer presis i hvordan man henvender seg på et senere. Det finnes mange gode løsninger for å bygge chatbots som Facebooks Messenger, Chatfuel og Botsify. Hubspot, har en chatbot som en del av Marketingplatformen.

 

 

 

 

Mobil

Tid vi bruker på mobilen øker stadig og er i mange tilfelle overraskende høyt. Snittet er på 3 timer og 35 minutter i USA, ifølge eMarketer. Apple lanserte Skjermtid til iPhone i løpet av året iOS 12 og der er det mulig å selv gå inn å se hvor mye tid som går med til mobilen – mange vil kanskje få seg en liten vekker her.

Om denne utviklingen er positiv er ikke sikkert, men likevel så betyr det at vi som markedsførere er nødt til å forholde oss til dette og tilpasse hvordan vi kommuniserer.

De siste årene har vi tenkt “mobile-first” i all strategi og nettsideoptimalisering, men nå er det mer vanlig å tenke “mobile-only” når vi utvikler markedsføring og nettsider. Det avhenger i stor grad av hvem som er avsender, men for mange av våre kunder ser vi at trafikk fra mobil står for mellom 50% og 80%.

I 2018 så vi implementeringen av Googles “mobile-first index”. Det vil si at søkeresultatet du får i Google (både på desktop og mobil) er basert på mobilversjonen av nettsiden din. For å rangere høyt i Google må du derfor sørge for at nettsiden din er optimert for mobil.Det aller viktigste du må tenke på når du skal optimere siden din for mobil er hvor raskt den laster. Ifølge Google øker fluktraten med 90% når lastetiden går fra 1 til 5 sekunder. Ingen tid å miste! Se også denne oversikten fra Google med “best practice”.

 

 

Video

Video har lenge vært i vekst og det er ikke noe som tyder på at det er i ferd med å bremse opp. Innen 2020 forteller Cisco at 85% av all båndbreddetrafikk i USA vil være video. Det er enormt.

I en undersøkelse utført av Wyzowl fremgår det at 81% av de spurte bedriftene bruker video som en del av markedsføringen. 65% av dem som ikke bruker video enda sier de planlegger å begynne.

4 trender for 2019

2019 regner vi med at det vil bli enda mer bruk av video, både til bruke i markedsføring og videobruk generelt. I tillegg kommer til å se mer av nye formater som VR og 360-video.

Det er en tydelig trend at ikke alle videoproduksjonene behøver å være omfattende og kostbare produksjoner, men kan gjøres enkelt uten høye krav til utstyr og programvare. Du kommer langt med en iPhone, et stativ, mikrofon og iMovie eller lignende. Kontakt oss om du ønsker å utnytte mulighetene med videomarkedsføring i 2019

Vel så viktig som produksjonskvalitet er at innholdet er relevant og ekte. Kundene vil se din historie, gode kundecaser, demovideo og video de kan lære noe av.

Hørtes dette fornuftig ut?

Fyll ut skjema, så kan vi avtale et møte: