5 grunner til å velge å samarbeide med et mediebyrå

Det fins mange grunner til å velge å samarbeide med et mediebyrå, og vi har plukket ut de 5 viktigste grunnene vi mener hvorfor et firma bør gjøre akkurat dette. Dette er også mye av tilbakemeldingene vi får fra kunder og bedrifter vi er i kontakt med daglig. Nettstedet MOZ.COM har også satt opp 5 viktige grunner. Artikkelen er dog noen år gammel, men grunnene er likevel like viktige nå i 2019.

For bedrifter med ambisjoner om å vokse vil det være smart å samarbeide med et mediebyrå, blant annet fordi eksterne øyne kan se det dere ansatte kanskje ikke ser.

1. TID

Det tar tid å jobbe med markedsføring. Det er en av hovedgrunnene til at våre kunder velger å samarbeide med oss som mediebyrå. I tillegg til tiden det tar å jobbe med alle oppgavene, må man lære de forskjellige kanalene man kan velge å annonsere i. 

Du som daglig leder eller markedssjef har dine egne definerte oppgaver. En daglig leder har ansvar for drift av selskapet, økonomi og sørge for at dere til enhver tid får gjort jobben. En markedssjef sitter med markedsplaner, budsjetter og andre oppgaver. 

Hvis dere i tillegg skal produsere innhold på blogg, nettsider og sosiale medier, vil ikke timene strekke til. Dette medfører naturligvis at kvaliteten på det som leveres blir dårligere.

Det er også viktig å tenke over at det kan være enkelt å starte en kampanje på Facebook eller sette opp søkeord, annonsegrupper og annonsetekster på Google, men hva med tiden det tar med optimalisering av dette? A/B tester på Facebook, landingssiden og søkeordene på Google som ikke er lønnsomme? Ha dette i bakhodet før dere vurderer annonsering.

2. PENGER

Penger er et gjentakende tema når det kommer til annonsering og markedsføring. Vi er et mediebyrå og forvalter penger for flere bedrifter. Dette er bedriftens hardt opptjente penger og bør selvfølgelig forvaltes på en god måte. 

 

Kunnskap om valg av riktig kanal

De fleste oppegående selskaper tenker profitt og må i mange tilfeller forsøke å senke kostnader der det er mulig. Veldig ofte går det dessverre utover markedsbudsjettet. Men hvis man på forhånd vet hva som vil komme til å fungere bedre enn annet, er det lettere å ha kontroll på kostnadene. Det viktigste er at man faktisk tjener penger på annonsene.

 

I noen tilfeller jobber vi direkte med markedssjefen i et selskap og andre er det daglig leder vi har dialog med. I de tilfellene der du som bedriftsleder eller eier ikke har en markedssjef kan det helt sikkert være fristende å ansette en markedssjef. Det kan være en lur idé fordi denne personen har grunnleggende kunnskap om mye, men ikke tiden det tar å produsere. 

 

Vi trives veldig godt å samarbeide med gode markedssjefer som ser verdien av å sette opp gode strategier og annonsere smart.

 

Ansette markedsfører eller samarbeide med et mediebyrå?

Spørsmålet du bør stille deg er; Skal jeg ansette en markedssjef/ markedsansvarlig, eller leie inn et mediebyrå? 

En ansettelse medfører en fast lønnskostnad på mellom 6-800.000,- kroner i året +  sosiale kostnader. Oppå dette kommer også annonse budsjettet og tid det tar med planlegging av strategi, kommunikasjonsplan og budskap. 

Når du ansetter er dette tid du ikke tjener på – men likevel nødvendig for at annonseringen skal få et bra resultat.

 

Så, skal du da ansette eller leie inn et mediebyrå med kompetanse? Vår klare anbefaling er naturlig nok å leie inn, med mindre du allerede har en markedssjef. Du burde faktisk investere i et mediebyrå uansett, for samspillet mellom et mediebyrå og en markedsjef er uvurderlig.

3. KOMPETANSE

Vi har gjennom flere år i salgs- og markedsførings bransjen opparbeidet oss solid kompetanse på oppgavene du trenger. Vi har brukt tid på å lære hvordan de forskjellige kanalene fungerer og hva som ikke er like bra. Målet ditt med markedsføring bør være profitt. Enten det er snakk om branding eller salgskampanjer.

 

Endring i bransjen

Bransjen er i konstant endring, som mange andre bransjer, og det gjelder å holde seg oppdatert. Det som var riktig i fjor, trenger nødvendigvis ikke å være like riktig i år. Vi holder oss alltid oppdatert på nye trender innen digital markedsføring, slik at du som kunde slipper å bruke tid på det som er oppgavene til et mediebyrå.

 

For å jobbe med dette hver dag og samtidig forstå hva for eksempel endringene innebærer kreves det også en del interesse for faget. Ved å følge relevante blogger og nyhetssider innen markedsføring kan man få faglig påfyll for å forstå hva som skjer når noe endres.

 

Interesse

I tillegg til kompetanse og interesse for digital markedsføring tar det selvfølgelig, som nevnt tidligere, tid å sette seg inn i alle kanaler, og trender. Det tar også tid å lære det godt nok, og det tar også tid å vedlikeholde kampanjer. 

 

Men bruker man god tid på å lage en god strategi og plan for markedsføringen vil kan kunne oppleve litt bedre resultater enn om man ikke hadde gjort det.

4. MINDRE STRESS

For daglig ledere og markedssjefer som er opptatt av markedsføringen og budskapet som skal ut, kan det ofte by på en del hodebry, nettopp fordi man ikke selv sitter på kunnskapen om selve utførelsen av markedsarbeidet. 

Noen tvilsomme, men mange dyktige aktører

Når man samarbeider med et mediebyrå skal man kunne “lene seg tilbake” og vite at man budsjettet, målene og oppgavene blir ivaretatt. Dessverre finnes det en god del selskaper som ikke vet hva markedsføring innebærer. 

 

De ringer til bedrifter og selger en oppføring på Google, og tar seg godt betalt for det, eller selger inn en kampanje på med Google Ads – uten i det hele tatt å ha lagt opp en strategi, avklart bedriftens mål og delmål. 

 

Det har til og med vært såkalte mediebyråer som har ringt oss for å selge Google Ads enten til oss eller til våre kunder. Dvs de er ikke klar over hvem de ringer til. Som bedriftseier lønner deg seg å følge med på de som ringer og ikke si ja bare fordi det høres fint og flott ut, og man blir lovet gode resultater. Dette blir det garantert mer stress av.

5. FOKUS PÅ RIKTIG STED

Ditt fokus som bedriftseier, skal være bedriftens kjernevirksomhet, og fokus på dine kunder. Er du markedssjef, skal du lage planer for hvordan dere skal nå målene, budsjettering og salg. Fokuset ditt skal ikke være å produsere annonser, kampanjer eller landingssider. 

 

Det er her et mediebyrå kommer inn, som din samarbeidspartner. Det er smart å ta inn disse helt til å begynne med slik at man sammen kan sette gode og realistiske mål som er avstemt med budsjettet deres.

 

Omedia Norge AS

Omedia Norge AS samarbeider med både daglig ledere, bedriftseiere og markedssjefer og starter alltid med å skaffe innsikt i bedriften, markedet, kundene for å avdekke de faktiske målene og utfordringene. På denne måten kan vi utarbeide en riktig kommunikasjonsstrategi, gode budskap og effektive og kampanjer som sørger for at leads kommer inn til bedriften.

 

Ta kontakt med en av våre rådgivere for å finne ut hva som er deres reelle utfordring og hvordan dere skal oppnå bedriftens mål.

Virker dette interessant?