Annonsering i sosiale medier – Slik lykkes du

 

Du vet det sikkert, men å bygge merkevare på nett tar tid. Derimot finnes det noe som kan gjøres for å hjelpe til med å bli mer synlig for potensielle kunder. Bruk av sosiale medier er blitt like vanlig som å spise middag. Dette er noe du som bedriftseier er nødt til å ta innover deg, og utnytte til det fulle.

Men hva og hvordan skal du gjøre det? Har du en strategi?

(Les mer om strategi her)

Det holder ikke lenger å bare poste et innlegg på din egen bedriftsside. Her er det kun 15% av dine følgere som ser innlegget. Derimot kan du utnytte annonsering i sosiale medier. Dette er betalte annonser der du kan rette annonsen mot akkurat din målgruppe – dvs de du vil skal kjøpe av deg.

Annonsering

På sosiale medier finnes det en flere måter på å vise annonsene dine. Du kan med en bedriftsside på Facebook, koble til Instagram profilen til bedriften din, og vise poster og annonser der. Med annonsering kan du viser vanlige bildeannonser med et enkelt bilde, eller du kan vise flere bilder i en bildekarusell.

Måten du kjennetegner en Facebook annonse er at de er “sponset”, noe som står rett under navnet på Facebook siden du ser på, i nyhetsfeeden din.

I tillegg tillater Facebook at du bruker video eller bilde kollasj i annonsene. Og du kan lag en full-skjerms annonse. Dette er en egen “landings side” i facebook der du får en hel side til å fortelle mer.

 

Hva fungerer best av disse alternativene?

Erfaring har vist seg at å bruke videoer i annonseringen, har best effekt. Dette er fordi øynene tiltrekkes mer mot noe som begynner å bevege seg når du scroller. Her kan du også få fortalt mye viktig, men du skal heller ikke ha for lang video.

Deretter viser det seg at karusellannonser ligger på en 2. plass. Fordelen med denne annonseringsmetoden, er at du får vist frem flere produkter, bilder med forskjellige budskap, og du kan lede kunden inn til forskjellige sider eller produkter på nettsiden din. La oss si at du har en nettbutikk, og viser 5-6 bilder med forskjellige populære produkter. Her kan leseren enkelt klikke på produktet han/ hun likte best, og komme rett inn til produktsiden.

 

Målgrupper

Hvis du har lyst til å starte med digital markedsføring og  annonsering i sosiale medier, og for eksempel annonsering i Facebook, bør man ha i tankene hvilken målgruppe man er ute etter. I Facebook er det mulig å legge inn veldig konkrete målrettinger for at du skal vise annonsen din til akkurat din målgruppe. Da slipper du å vise annonsen til folk som likevel ikke kommer til å klikke på annonsen. De du vet er i målgruppen har en høyere sannsynlighet til å klikke på annonsen, og kanskje til og med kjøpe av deg.

Se for deg at du driver en sjømatrestaurant i Oslo, og du ønsker å treffe folk som er glad i sjømat, restauranter og mat, de er mellom 30 – 50 år, menn og kvinner, men som bor i Lillestrøm. Da har du mulighet til å sette innstillingene for annonsen på akkurat det, slik at folk som ikke er en av disse, ikke ser annonsen din, men kun de du målretter annonsen mot.

 

Trenger du hjelp til å komme igang med annonsering i sosiale medier? Les om her, og kontakt oss

 

LinkedIn

LinkedIn er en undervurdert og fantastisk plattform for å nå ut til bedrifter. Her kan du nå ut til ledere på alle nivåer, og segmentere i bransjer for å treffe de du ønsker. Som leverandør til andre bedrifter bør du vurdere å annonsere her, da du treffer de beslutningstakerene du trenger.

 

Annonsering på Facebook og Instagram

Annonsering på Facebook og Instagram er meget effektivt hvis du gjør det riktig. Selger du til forbrukere, er det veldig god kanal å annonsere i. Gjennom Facebook annonsering utnytter du også mulighetene på Instagram.

Fordelen med annonsering i Facebook og Instagram er, som skrevet tidligere, at du kan målrette annonsene dine mot de som har større sannsynlighet for å klikke på annonsen din og faktisk kjøpe av deg. I tillegg får du vist annonsen din i både Facebook, Instagram nyhetsstrømmen, samt annonsenettverket til begge disse.

Her gjelder det å teste og feile, lage flere annonsesett med forskjellige design eller farger, for å se hvilken annonse som fungerer best.

 

[bdp_post grid=”2″]