Googles algoritmer – rangering i organisk Google søk

 

Google Rank Brain

 

Google er kjent for å endre sine algoritmer for hvordan de bestemmer søkeresultatene, hvem som “fortjener” best rangering på søkene som blir gjort. Ca 15% av alle søk som blir gjort er aldri søkt på før. Så hvordan finner da Google ut hvilke nettsider som skal løftes opp i søkeresultatet, og hvem som får best rangering?

Rangerings hjernen til Google

Google har som nevnt over, flere algoritmer som avgjør rangering, og en av dem er en som er viktigere enn andre, og skiller seg ut. Denne blir viktigere fremover. Den er en “hjerne” som hele tiden lærer seg de søkene som er blitt gjort, og i de tilfeller der det dukker opp søk som aldri har blitt søkt på tidligere, vil den gjette hva som passer og rangere nettsider utfra det. Det vil si at den finner ut hva som passer og hva som er nærmest og har samme meniing.

Google Rank Brain gir kvalitetspoeng slik som i Google AdWords, der det måles blandt annet klikkrate (CTR), fluktfrekvens (Bounce Rate). Dette betyr at innholdet på nettsiden må engasjere og oppfordre til en ønsket handling, kundene må finne det de er ute etter og være interessant.

Med bakgrunn i dette er det en god ide å bruke erfaring fra Google Adwords annonsering for å se hva som har fungert der, med tanke på søkeord, landingsside og innhold på den aktuelle siden.

 

[inbound_button font_size=”16″ color=”#0d86ff” text_color=”#ffffff” icon=”” url=”https://omedianorge.no/kontakt-oss/” width=”” target=”_blank”]Be om et uforpliktende møte[/inbound_button]