Når starter folk med julehandelen?

Det nærmer seg jul og pengene sitter løst. Mange har allerede startet julehandelen, men langt fra alle. I en undersøkelse gjort av Respons Analyse i oktober 2018 på oppdrag fra Sparebank 1, viser at 10 prosent av norske menn handler julegavene den siste uka før jul, mens bare 3 prosent av damene gjør det samme. Dvs. at ca 50% av befolkningen starter julehandelen før desember måned, hvorav 59 prosent av kvinnene mot 36 prosent av mennene allerede er i gang med gavekjøp i november eller tidligere ifølge undersøkelsen. 

Omnishopping blir stadig vanligere i julehandelen

Forbrukere som handler er både “webroomer” (går på nettet for å undersøke, men kjøper i butikk) og “showroomer” (ser i butikk, men kjøper online) og er nå i flertall, 90 % av omnishopperne gjør begge deler. 

Når det gjelder netthandel, kjøper etternølerne tettere opp mot jul, da forventningene om to-dagers frakt øker. I 2016 viste Criteo-data at det var en stor økning i konverteringer rundt 22. og 23. desember.

Hva kan du som butikkeier og driver gjøre for at flere som er ute etter julegaver, faktisk kommer til din butikk og handler? 

Grafen viser at trenden øker betraktelig i siste kvartal før jul

Hvordan kan du som driver butikk benytte disse tallene til din fordel?

Betalt annonsering

Google Ads

For noen er jakten etter julegaver fryd og gammen, mens for andre sitter det langt inne. Det enkleste er ofte å starte søket på nett, slik som Google.

Hva vil dette si for deg som driver butikk?

Her kan du annonsere for de som søker etter for eksempel julegaver eller julegavetips. Med Google annonsering kan du annonsere med vanlige tekstannonser (Google Ads, tidligere Google Adwords) med å bruke søkeord som folk bruker for å finne det de leter etter. Dette kan være for eksempel “julegave til kjæresten” eller “julegavetips”. 

På denne måten vil potensielle kunder se din annonse som fører til besøk på nettsiden eller landingssiden. For å øke din synlighet anbefales det å skrive gode tekstannonser som driver den som leser til å foreta et kjøp av dine tjenester eller produkter.

 

Klikk her for å komme i kontakt med en av våre eksperter på Google Ads.

Google Shopping Ads

Google Shopping Ads er produktannonser fra nettbutikk. Dersom du selger julegaver på nett, åpner det seg en enda bedre mulighet. Til forskjell fra tekst annonser, er det ikke nødvendig med annonsetekst og egne søkeord da søkeordene i en shopping kampanje er navnet og beskrivelsen på produktet. Her bør du tenke igjennom gode produktnavn.

Eks. Dersom folk søker på for eksempel julegave+jakke”, så kan produktene i nettbutikken vises i søkeresultatet, dersom ditt produkt inneholder ordet jakke. Dette øker sjansen for at kunder velger ditt produkt fremfor konkurrentene sine alternativer.

Annonsører opplever at Shopping-annonser har to-tre ganger flere klikk enn vanlige tekstannonser. Siden annonsene viser både produktbilder og pris i søkeresultatet vil man oppnå  flere relevante klikk.

Klikk her så hjelper vi deg med å få gode resultater ved bruk av Google annonser.

Sosiale Medier

Her kan du, som med Google, bruke betalt annonsering enten du har nettbutikk eller vanlig nettside. Fordelen med Facebook annonsering er at du har mulighet til påvirke de som ennå ikke har funne den perfekte julegaven ennå, eller som starter julehandelen tidligere. Du kan dele ut julegavetips for å få folk inn i din butikk istedenfor å handle hos konkurrenten eller på nett. 

Søkehistorikk på Google viser at mange er ute etter tips til julegaver ved å søke etter “julegaver” eller “julegavetips”. Det er i snitt 9 100 søk per mnd. Hvordan kan du utnytte dette?

Jo, ved å velge ut dine beste tips til enten han eller henne, og annonsere dette på for eksempel Facebook i en annonse karusell som viser et bilde av hvert av dine tips.

 

Få mer ut av folk som gjør julehandelen i siste liten

Slik vi skrev innledningsvis er det mange som starter julehandelen i desember, hvor flere menn handler siste uken før jul. Dette kan du dra nytte av ved å vise dem dine beste anbefalinger til f.eks. kjæresten eller familien og få de til å komme til butikken.

 

Kontakt oss for å vite mer om hvordan vi kan hjelpe dere med å oppnå gode resultater ved bruk av annonser i Sosiale Medier. 

Gjør julehandelen lettere for kundene

Lag kampanjer med ekstra gode tilbud og ikke nødvendigvis lavere pris. Tilpass dine julekampanjer som blir verdsatt av folk som stresser mellom butikker, jobb, hjem og matlaging, for å bli ferdig til jul. Tenk etter hva som vil gjøre julehandel hverdagen til eksisterende og nye kunder lettere og mer interresant. Har du utvidede åpningstider, ekstra bemanning, egen pakkedisk eller raskere levering av gaver frem til jul?

Driver du en fysisk butikk, skap en god grunn til at de besøke deg. Lag gode og annerledes annonser som forteller hvorfor folk bør komme til/ handle hos deg. Mange ønsker opplevelser, tenk community og det lille ekstra. Eks. hjemlevering. Mange bekymrer seg for om gaven kommer frem i tide. Opplyse kundene om postens sende frist, slik at de vet dette.

Så mange som 9 av 10 sjekker leveringsbetingelser før de gjennomfører et kjøp i nettbutikken din. Gjør dette synlig, så slipper du å få irriterte kunder. 6 av 10 sjekker returbetingelser før de handler. Her har du en gyllen mulighet til å tilby utvidet frist for bytte og retur. Kommuniser dette tydelig i annonseringen din, på nettsiden og i butikken.

 

Ønsker du hjelp til å øke salget i julehandelen, ta kontakt med oss slik at vi kan hjelpe deg med effektiv annonsering,

Mail: post@omedianorge.no,

Ring: +47 22 12 00 56