Hvordan mer muntlig måte å søke på endrer din søkestrategi

mediebyråNå som teknologi bli mer intuitiv, forandrer mennesker måten de samhandler med det på.

I søk ser vi at mennesker begynner å bruke mer muntlig måte å søke på, som gjør at de spør mer direkte, spesifikt og personlig relevante spørsmål om produktet eller tjenesten de er interessert i.

Dette gjør ikke bare at de får et mer konkret svar, eller at svaret kommer mer effektivt og raskt, men også Nå som teknologien blir mer intuitiv, endrer folk måten de samhandler på. I søk ser vi at folk begynner å bruke flere konversasjonsforespørsler, noe som gjør at de kan spørre mer spisse, konkrete og personlig relevante spørsmål om produktene og tjenestene de er interessert i. Dette gjør det ikke bare mulig for folk å kutte gjennom rotet, få dem til å svare raskt og effektivt, men det gir dem også tilliten til at de får akkurat det de trenger.

Thinkwithgoogle har tidligere skrevet om en økning i søk etter behov som er spesifikke for et individ, eller “for meg” -søk. Det vi beskriver her, søker med naturlig språk på en måte som minner om å spørre om råd. Som når de snakker med en person, begynner folk å bruke “Jeg” i sine søk.

De siste to årene:
Mobile søk etter “trenger jeg” har vokst over 65%. For eksempel, “Hvor mye trenger jeg å pensjonere meg,” og “hvor mye maling trenger jeg.”

Mobile søk etter “skal jeg” har vokst over 65%. For eksempel, “hvilken laptop skal jeg kjøpe,” “skal jeg kjøpe et hus,” og “hva skal jeg ha til middag.”

Mobilsøk som starter med “kan jeg” har vokst over 85%. For eksempel, “kan jeg bruke paypal på Amazon,” “kan jeg kjøpe frimerker på Walmart,” og “kan jeg kjøpe et sete til hunden min på et fly.”

Det er ikke bare et spørsmål om “kan jeg” eller “skulle jeg”. For to år siden var folk mer tilbøyelige til å bruke enkle, brukbare søkemåter for å finne det de lette etter, typisk å skrive inn tjenesten eller produktet og litt annet. I dag, i tillegg til de brukebare søkene, ser vi søkspørsmål som blir mer spesifikke og konversasjonelle. Og dette skjer over en rekke kategorier.

 

 

  1. Finans: Fra “bankkonto” og “Åpne bankkonto online” til “Hva trenger jeg for å åpne en bankkonto?”
  2. Personlig pleie: Fra “beste sjampo” og “[sjampo merke]” til “hvilken sjampo skal jeg bruke?”
  3. Bil: Fra “bil merker” til “hvilken bil skal jeg kjøpe?”
  4. Fast eiendom: Fra “boliglån kalkulator” og “boliglånsrenter” til “kan jeg få godkjent et boliglån?”


Hva betyr det for markedsførere?

Enten om det er en persons hensikt som er åpenbar eller maskert bak noe som synes mer som å søke råd, skap et svar eller optimaliser annonser og nettsider som møter mer nyanserte kundenes behov.

Fordi forbrukere vokser mer og mer rolig sammen med teknologi, bør du vurdere å bruke mer naturlig språk og skape intuitive opplevelser på tvers av alle dine digitale berøringspunkter.

Når du leter etter nøkkelordene og setningene som vanligvis er knyttet til virksomheten din, kan du tenke utover dem for å vurdere flere samtalesetninger som kundene kanskje bruker for å finne deg.

 

Lurer du på hvordan du skal jobbe med annonsene dine eller nettsiden din fremover for å tilpasse deg den nye måten å søke på? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.

Fyll ut skjema, så kontakter vi deg: