Innholdsmarkedsføring

Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring, Content marketing er et annet brukt ord, er en måte å nå ut til og treffe ønsket målgruppe med informasjon som de har lyst til å lese. Det er med andre ord en finere måte å hente kunder på, istedenfor å stadig vise annonser for å få kunder til å ta kontakt – noe som oppleves som plagsomt og slitsomt. Folk flest er lei av det meste av reklame.

I et marked som stadig får mer konkurranse, er det ikke bare du som forsøker å få oppmerksomhet. Konkurrentene dine vil også ha din målgruppe. Dette tvinger oss til å tenke andre måter å treffe potensielle kunder på. Med innholdsmarkedsføring lager vi god laget og skrevet innhold som er tilpasset de kundene du har lyst på. Med godt skrevet innhold treffer du forbrukernes hjerter. På denne måten velger kundene dine å komme til deg – istedenfor at du skal mase på de.

Hvor skal du publisere innholdet?

Innholdsmarkedsføring er altså godt skrevet innhold. Innholdet er i mage tilfeller artikler om et tema som du vet at nettopp din målgruppe er interessert i. Det vil si artikler som du publiserer på artikkel eller bloggsiden til bedriften din.

Har du en Youtube kanal for bedriften din, kan du for eksempel lage korte videosnutter med vedlikeholdstips for et produkt eller en veiledning som du vet at kundene dine trenger. Google vil legge merke til deg hvis du med jevne mellomrom lager nytt og publiserer innhold som folk viser interesse for. Algoritmen til Google vil da sørge for at du blir løftet opp i søkeresultatet.

Sosiale medier er også et annet sted som er veldig godt egnet til å bruke til innholdsmarkedsføring. Det er et sted vi mennesker er til daglig, og et ypperlig sted for å spre innholdet ditt.

Noe som er viktig å tenke på er kvaliteten på innholdet du publiserer. Husk det du publiserer er uten skrivefeil, det har god kvalitet og er korrekt. Dette kan avgjøre om du blir løftet opp eller ikke i søkeresultatet.

 

 

Hvordan lykkes man med innholdsmarkedsføring?

Det første du må tenke på når du skal ta i bruk innholdsmarkedsføring, er å legge en god strategi for det du skal gjøre. Hvem er målgruppen din? Er målgruppen din er interessert i akkurat det du vil skrive om eller lage. Hva påvirker målgruppen din? Hvilke ord bruker de når de søker etter noe på nett? Med en god søkeordsanalyse og personas er du kommet et stykke på veien. Innholds markedsføring skal måles. Når vi måler har vi mulighet til å gjøre det bedre hele veien for å få til et godt resultat for innholdet ditt.

Her er 5 tips til hvordan du kan lykkes med innholdsmarkedsføring;

  • Lag en god strategi

    • En god strategi gjør jobben med å produsere og publisere riktig innhold. Det er viktig å ha en tydelig plan på hva du skal skrive og hvordan du skal skrive det.
  • Vær ekte og ærlig

    • Ekte og gode historier der leseren kjenner seg igjen vil skape mer tillit. Klarer du å videreformidle det du vil på en ekte måte har du gjort en god jobb.
  • Visualiser for målgruppen

    • Ved å bruke innhold som får målgruppen din til å se for seg hva du mener, oppleves innholdet riktig. Bruk i tillegg gode videoer og bilder for å vise.
  • Benytt riktige kanaler 

    • For å få riktig effekt av innholdet ditt er det viktig å vite hvilke kanaler målgruppen din bruker til daglig. Er det yngre så kanskje snapchat er mer riktig enn en bloggside.
  • Analyser, evaluer og forbedre

    • Man blir aldri bedre om man ikke finner ut hva som ikke traff helt som ønsket. Derfor må vi analysere resultatet og finne forbedringer til neste innlegg.

Har du liten tid eller kunnskap?

I mange tilfeller opplever vi at våre kunder selv sitter med mye kunnskap som bør formidles, men ikke har tiden som må til for å skrive artikler. Vi kan hjelpe dere med det.

Det vil si at vi hjelper dere med alt fra strategi, planlegging, søkeordsanalyser, målgruppeanalyse og å skrive artiklene.

Ønsker du vite mer om innholdsmarkedsføring – ta kontakt med oss ved å fylle ut skjema under eller send en e-post til post@omedianorge.no Du kan også ring oss på: 22 12 00 56 dersom det haster eller er å foretrekke. Velg den måten som passer deg.

google-site-verification: googled443dbf839a611b5.html